De roadtrip is eindelijk gestart... - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Dirk-Jan Pruntel - WaarBenJij.nu De roadtrip is eindelijk gestart... - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Dirk-Jan Pruntel - WaarBenJij.nu

De roadtrip is eindelijk gestart...

Door: Dirk Jan

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

09 Augustus 2009 | Australië, Exmouth

Beste vrienden, vriendinnen, familie, buren, collega’s en andere geintresseerden,

Na anderhalve maand hard werken is onze roadtrip eindelijk gestart. Voor mij begint de reis nu pas.
Nadat we het bomen planten met de hand hadden afgerond zijn we met een groot gezelschap van de groep naar Perth gegaan. We konden daar in een appartement van Luke logeren. Het merendeel van de groep ging een dag later, na een geode stapavond, zijn eigen weg en Wouter, Leo, Caroline, Lucy en ik konden langer in zijn appartement verblijven. Leo (hier heeft Wout de eerste 6 mnd. Mee gerezen) en Caroline hebben een dag later (maandag) op het vliegtuig naar Bali gezet. Wij zijn op woensdag vertrokken naar de farm van Stewie om in Badgingarra bomen te planten met een machine. (foto’s hiervan zullen later volgen). De start van deze planting was echter eerder gepland en toen ook nog bleek dat de job langer ging duren hadden wij zoiets van, we werken een week en dan is het klaar! Het leip echter allemaal iets anders…

Op de een of andere manier had Stewie het idée dat wij er met de pet naar gooiden. Wij waren echter van mening dat we onze uiterste best deden. Toen, op 4 augustus 2009, wij voor onze zoveelste nachtshift bomen aan het planten waren begon de gps ineens kuren te geven. (dit deed hij meetsal ‘s nachts. Luke en Hawk hadden hetzelfde probleem in Koorda). Dus wij belden Stewie met de vraag wat te doen. Hij vroeg of het probleem erger was dan de nacht ervoor, wij zeiden ja, en toen hebben we ons eerste ontslag van ons leven gekregen… haha. Kan er achteraf alleen maar om lachen. Hij zei, leg je uren in de keuken en hiermee is de job voor jullie klaar. Ik kon het eerst niet geloven, maar het kwam ons achteraf wel goed uit.
Het geode was, de morgen erna ging Stewie samen met Hawk planten en ook zij hadden problemen met de gps. Goed voor ons dus.

Maar nu konden we lekker eerder aan onze trip beginnen. De dag erna (5-8) zijn we naar Kalbarri gereden. Overnacht bij de natural bridge en wakker gemaakt door een bus vol toeristen… Een goed begin van de dag (6-8). Ontbeten met een broodje kip en ei en klaar om Kalbarri national park te bekijken. Mooie vergezichten en prachtige foto’s geschoten!! En….. m’n eerste duik in de Indische ocean gemaakt!! Dat was best verfrissend alleen de golven waren zo krachtig dat zwemmen niet echt een optie was. Snel een rondje gemaakt langs alle bezienswaardigheden (Loop, Z-bend, Hawks head en nog was andere dingen…). De zon begon al langzaam onder te gaan wat een teken voor ons was te vertrekken en een slaapplak te zoeken. Na een tig aantal kilometers gereden te hebben gestopt op een parkeerplaats en daar de auto gereed gemaakt. Bank plat, matrassen erin, slaapzak ontrolt en klaar voor de nacht. Ons avondeten, broodje tonijn met een blikje fris. Is wel even wennen na al die steaks op de farm, maar nu we richting mooie stranden gaan moet de buik natuurlijk ook strak lijken, haha…

De afgelopen twee dagen zijn we in Coral Bay geweest. Daar was niet veel te beleven. 7-8 De eerste dag hebben we duiken voor de 2e dag geregeld, een strandwandeling gemaakt en een slaapplek gezocht. We hadden een goeie, het plaatselijke vliegveld. Echter stond onze auto iets te goed in het zicht en toen we bijna onze slap te pakken hadden werd onze rust woest verstoord door een meneer die het nodig vond op ons raam te tikken: “Ik ben een ranger, jullie mogen hier niet slapen. Als jullie niet weg gaan kost het 300 dollar”. Snel weg dus. 15 km. uit Coral Bay gereden naar een parkeerplaats. Daar geslapen en vroeg weer terug om op tijd te zijn voor onze duik.

8-8 Onze eerste duik was niet echt bijzonder. Ik denk dat de koprol van Wouter een van de mooiste momenten van de duik was. Voor mij was het bijna een jaar geleden en het was goed een duik te maken na zo’n lange periode. Het voelde vertrouwd om weer onder water te zijn.
Tussen de 1e en de 2e duik hebben we gesnorkeld met twee grote manta ray’s!! Dat was ontzettend gaaf om te zien. Pff, die waren echt groot. Van vin tot vin ongeveer 3 meter!!!
Na de lunch maakten we ons klaar voor de tweede duik. Fingers crossing, omdat we misschien haaien gingen zien… En jawel, na een kwartier onder water kwam er een kleine haai voorbij. En daarna was er een van ongeveer 2 meter in gevecht met zijn prooi, prachtig om te zien. Vlak voordat we ons klaarmaakten om terug te gaan naar de boot spotte de instructeur een grote Grey Nurse Shark van wel 3 meter!! Best scary om daar enkele meters vanaf te zijn, maar ontzettend gaaf om te zien.
Toen we terug waren bij de boot en klaar om omhoog te gaan deed Wouter nog wat rare trucjes en ineens zat hij vast met zijn duikfles aan het koraal. Gelukkig was zijn buddy, in de persoon van mijzelf, in de buurt om hem van de verdrinkingsdood te redden, haha. Nee, zo erg als het hier staat was het allemaal niet, maar het was best komisch…

Vandaag 9-8 zijn we gearriveerd in Exmouth! Morgen staat ere en duik op het programma. We blijven hier voor 2 nachten en reizen daarna door richting Karijini national park. Daar zullen we enkele dagen blijven en gaan dan noordwaarts naar Karatha of Port Hedland om Lucy en waarschijnlijk een vriendin van haar op te pikken en reizen dan door in de richting van Broome-Darwin-Alice Springs-Cairns.

Maar meer verhalen daarover in een nieuw verhaal. Evenals de foto’s. Ik zal proberen om in Karatha/Port Hedland foto’s te uploaden. Voor nu moeten jullie het hier mee doen.

Allemaal nog een geode vakantei gewenst in Nederland.
Voor hen die jarig zijn geweest, gefeliciteerd.
Voor hen die samen zijn gaan wonen, gefelicteerd en veel geluk!!
Voor hen wiens vakantie ten einde loopt en die weer moet gaan werken of dit al weer doet, sterkte!!

Ik geniet nog een tijd van mijn vrijheid en zal jullie in een volgend bericht meer vertellen over mijn reisplannen voor de komende maand(en).

Groeten uit het zonnige (26 graden) Exmouth!!

Dirk Jan

• 09 Augustus 2009 - 11:38

Berry:

Klasse Dirk,

Mooi om je verhalen te lezen en te weten dat het je goed gaat aan de andere kant van de wereld!

Heanig an..

• 09 Augustus 2009 - 14:14

Jannet:

Hoi Drik-Jan

Leuk om je een beetje te volgen,maak er een spannende tijd van.
    dikke knuffel.

Veel reis plezier.

• 09 Augustus 2009 - 15:42

Hilko En Marleen:

Lieve Dirk,
    Geweldig om je verhalen te lezen! Krijg spontaan zin om ook op reis te gaan! Namens Hilko bedankt voor je SMS! Tot je volgende verhaal! Dikke kus!

• 09 Augustus 2009 - 16:39

Rudy:

Ha Dirk-Jan,

Klinkt goed! Nu beginnen de avonturen jongen. Omdat ik onder de categorie "voor hen die jarig zijn geweest" val: bedankt.

Geniet ervan daar he, ik bel je binnenkort als dat technisch gezien mogelijk is ;)

Groeten!

• 09 Augustus 2009 - 17:22

Liset:

Hey Dirk!

Relaxed dat je roadtrip nu echt van start is gegaan! Ben benieuwd naar je foto's (vooral van het duiken!). Voor mij is het aftellen nu ook begonnen. Nog 17 dagen en ik zit in Seoul!
    Have fun!
    Liefs, x Liset

• 10 Augustus 2009 - 11:59

Carin:

Heej DJ,

Wish I was young!! Prachtig om te lezen. Ik geniet ervan.
    Nog veel duikplezier gewenst maar doe wel voorzichtig. Een haai blijft een haai, niet dan?!
    Ik kan niet wachten op de foto's.

Groeten uit het eveneens zonnige Maarkel

Carin, Jan en de rest

• 10 Augustus 2009 - 15:14

Knui:

Ha dirk,
    Bedankt voor je felicitaties:) Mooie verhalen schrijf je!
    Groeten

• 11 Augustus 2009 - 11:29

Hshy Gerrits:

Hoi Dirk,

Nog bedankt voor je leuke sms-bericht. We hebben je nog terug gesmst, maar ik weet niet of je dit gekregen en/of gelezen hebt. Geweldig om zo een beetje te kunnen volgen waar je mee bezig bent. Het klint ook allemaal spannend, in auto's slapen etc. En ach wat betreft je eerste ontslag: Je moet alles een keer meegemaakt hebben toch, en als het niet erger wordt! Wat maak je mooie dingen mee en ook heftig. Het lijkt me geweldig en eng tegelijk om zo'n gigantische haai te zien, maar het geeft denk ik wel een kick. Je maakt veel mee en dat nemen ze je nooit meer af. Ervaringen voor het leven!!

We zijn benieuwd naar je volgende verhalen.

groetjes en liefs
    HSHY Gerrits