Karijini en Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Dirk-Jan Pruntel - WaarBenJij.nu Karijini en Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Dirk-Jan Pruntel - WaarBenJij.nu

Karijini en Broome

Door: Dirk Jan

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

20 Augustus 2009 | Australië, Broome

Daar zijn we weer!

Luttele kilometers verder naar het noorden, een aantal graden warmer en een compleet ander landschap!

Allereerst staan er nieuwe foto's op mijn site:

Exmouth: In Exmouth zijn we 4 bekenden uit Perth tegen gekomen. Zij waren daar voor een paar weken en hadden daar allen werk gevonden. Zo zie je maar, hoe groot het land ook is, overal kom je weer oude bekenden tegen...

Aangekomen in Exmouth hebben we eerst maar eens een slaapplek gezocht en gevonden in de vorm van een camping. Nu kwamen mijn campingskills, opgedaan tijdens de vele kampeervakanties met mijn ouders, goed van pas. Tent opgezet en Exmouth verkend. Dat was dus zo gebeurd. Toen naar een duikshop gegaan opm een duik te regelen bij de Navy Pier. Om hier te mogen duiken moesten we een heel formulier met vragen invullen en identificeren, omdat er nogal strenge regels golden daar. Gelukkig waren we beide ok en de volgende dag zouden we om 7.25 worden opgepikt om te duiken. Eerst de brieving gehad en toen ri. Navy Pier gegaan. Daar een duik gemaakt en jawel, ze waren er weer, haaien!! Nu een stuk of vijf en op een moment zaten er 3 grote bij elkaar!! O ja, Carin, zo lang je ze niet stoort doen ze je niks. Maar het geeft je inderdaad een kick wanneer je ze onder water ziet. De terugweg in de bus kregen we biscuit, fruit en snoepjes!! Woehoe. En vraag me niet waarom, maar nadat de guides zeiden dat het op moest was alles binnen enkele seconden in onze handen. Free food!! Tja, je bent een backpacker of je bent het niet... En echt waar, we hebben de anderen in de bus af en toe ook in de trommel laten kijken, maar ze waren niet echt geintresseerd. Tja, voor ons was er dus weinig anders te doen dan eten, eten en eten... Met als gevolg dat we bij aankomst op de camping allebei een beetje misselijk waren, maar dat mocht de pret niet drukken.

's Middags wilden we twee canyons bekijken, maar na de eerste werd het grijs en begon het te regenen. Niet echt het ideale weer om dat te doen dus toen maar terug gegaan naar Exmouth en daar niks gedaan.
De volgende dag zijn we direct vertrokken richting Karijini Nat. Park omdat het weer niet beter werd.

Karijini was prachtig. We hebben daar diverse hikes (wandeltochten) gemaakt, gezwommen in ijskoud water en mooie vergezichten gezien!!

De eerste dag hebben we eerst naar de Fortescue Falls gelopen en van daaruit door naar Circular Pool (Dales Gorge). Wout leek het een leuk idee om niet via de normale route te gaan, maar zijn eigen weg te vinden. Dat ging best lang goed, totdat hij op een splitsing van twee 'kliffen' kwam en niet meer wist waar heen te gaan... Vanaf toen was het een heen en weer geschreeuw: "Died, waar ben je??" "Ik ben hier!!". Uiteindelijk hebben we naar elkaar een weg gevonden door d ebush en toen we bijna bij elkaar waren heb ik me achter een boom verscholen. Hij weer: "Died, ben je daar nog??". Nu hield ik me stil, omdat hij 2 meter van me vandaan was, maar me niet zag omdat ik achter een boom stond. Toen hij nog 1 stap had gezet kwam ik achter de boom vandaan: "IK BEN HIER!!". Haha, hij schrok zich rot.. Dat was trouwens de laatste keer dat ie van het pad heeft afgeweken. Uiteindelijk hadden we de Circular Pool bereikt en na een verfrissende duik de auto weer opgezocht om het volgende te gaan bekijken. Joffre en Knox Gorge. Joffre Gorge stelde niet veel voor, maar Knox Gorge was gaaf! Daar aan het eind van de dag gewacht op de zonsondergang met een biertje en vervolgens de camping gezocht voor de nachtrust.
De volgende dag vroeg weer op om de rest van het park te zien. Deze dag hebben we alleen een hike gemaakt naar Hammersley Gorge. Dit was een mooie hike, omdat het voor een groot gedeelte niveau 5 (op een schaal van 6) was. Veel klimmen en klauteren... Op zo'n moment voel je je toch weer lekker kind!! Je moet alleen goed op je eigen veiligheid letten! Maar daar zijn we oud en wijs genoeg voor, denk ik.
We hebben het in ieder geval overleefd. Rond een uur of 2 in de middag zat Karijini er voor ons op. Terug gereden naar Tom Price, getankt, banden, olie en koelvloeistof gecheckt en toen richting Millstream Nat. Park over ongeveer 280 km. onverharde weg.
Onze auto is echt overal tegen bestand, voor zover...
Onderweg daar naartoe werd het donker dus werd het tijd om een slaapplek te vinden.
Ergens midden in de 'wildernis' de auto geparkeerd, ruim 100 m. van een treinrails vandaan, en gereed gemaakt voor de nacht. De rails zou niet zo'n probleem zijn, want zoveel treinen rijden hier niet. Althans niet over de sporen die we tot die tijd hadden gezien. Dit was dan een geval apart, omdat we ons in een mijnstreek bevinden die 24 uur per dag doorgaat... De treinen hebben een lengte van 1,5-2 km.!!! Je kunt je dus wel een beetje voorstellen wat voor 'n nacht we gehad hebben. Enig lichtpuntje was dat de hemel weer vol was met sterren! Dat is echt ongelooflijk. Zo veel sterren als dat je hier ziet midden in de nacht!!

De volgende dag na een korte nacht richting Millstream gereden. Dat was een beetje een tegenvaller na Karijini. Maar goed, wij kunnen zeggen dat we er zijn geweest.
In een uur hadden we alles gezien en een duik gemaakt. Op naar Karatha waar we Lucy en een vriendin zouden oppikken. Daar aangekomen bleek het verhaal iet wat anders te gaan verlopen. Om een of andere reden deed Lucy 'anders' tegen Wout dan de vorige keer dat zij elkaar zagen. Ze wilde alleen niet zeggen waarom. Tja, dat vonden we niet zo prettig en Wout is toch te weten gekomen wat er speelde. Vraag niet hoe... Maar voor ons reden genoeg om haar maar lekker in Karatha te laten. Natuurlijk hebben we wel eerst onze was en dergelijke gedaan, want dat was wel nodig na al die hikes en stof.

En nu zijn we in Broome! Ze zeggen dat het hier 'leeft', maar dat valt me nu nog tegen. Misschien dat we hier vandaag vertrekken en anders morgen (vrijdag). We zijn hier nu al bijna 4 dagen en wat hebben we gedaan... Slapen, wakker worden en heerlijk aan het strand gelegen!! graadje of 28-30. handoekje mee, muziek mee, koelbox mee en dan kunnen we d'r prima liggen.

De planning voor komende week: ???
Misschien vliegtuig naar Markelo? Heb gehoord dat daar een goed feest is volgende week...

Eerst nog maar eens lekker naar het strand... Mijn bruine teint komt weer terug!!

Groeten uit het zonnige en warme Broome!

Liefs DJ

• 20 Augustus 2009 - 02:04

Annewil:

We kunnen samen het vliegtuig voor een weekje naar Markelo pakken? Ik hoorde ook al dat dat feest geweldig schijn te zijn! ;) Haha..

Leuk verhaal weer DJ! Hou me op de hoogte wanneer je de oostkust aan doet.. wie weet kunnen we meeten!

Heel veel plezier komende tijd!

Liefs uit Sydney xx

• 20 Augustus 2009 - 08:24

Denskie:

He Dirk,

Leuk verhaal hoor! Volgende week Markelo weer op zijn kop ja:P Rustig aan en veel plezier.

Dennis

• 20 Augustus 2009 - 10:33

Frank:

Hey Dirk!

Mooi verhaal en we zullen er op 't feest een paar op je drinken.

Succes en veel plezier nog met je reis!

x

• 20 Augustus 2009 - 16:14

Suzan:

Hey Dirk!
    Leuk om te lezen dat je je prima vermaakt daar! Ik ga er ook weer vandoor, eind oktober naar Aruba en eens kijken wat het leven daar te bieden heeft! Geniet ervan, en als ze de 7 dronk gaan doen zal ik ff aan je denken;)

kus suus

• 29 Augustus 2009 - 13:36

Liset :

Hey Dirk!
    Was jij ook al zo lekker bereikbaar voor Hofstreek FM vandaag? ;) Ik heb m'n moment of fame in ieder geval gemist!
    Hier gaat ie super! Bij jou bevalt 't backpacken nog steeds prima?
    Hoop je te zien in Vietnam!
    Liefs & Enjoy! xx

• 01 September 2009 - 21:55

Diny Ebbekink:

Hey DirkJan,

Fantastisch verslag op je site!. We hebben inderdaad nog geprobeerd te bellen zaterdag; volgens Nick hadden ze het beter moeten voorbereiden. Nog veel plezier!!!

groetjes,
    Diny
    PS: Roy heeft voor de eerste keer sinds 10 jaar de optocht kunnen zien en Dennis heeft de vrijdagavond gemist....de middag was nogal zwaar...

• 03 September 2009 - 14:17

Dirkje, leuk je verhaal te lezen, veel belevenissen zeg! Kom je ook nog hier naar toe? Zal natuurlijk wel erg leuk zijn, kunnen we gezellig samen spicy rice eten. Veel plezier en lekker genieten! Liefs, Marjolein

• 04 September 2009 - 13:50

Carin:

Heej Dirk,

Beetje late reactie maar ja, dat heb je soms. Je reactie over die haaien heeft me niet echt gerustgesteld. Weet jij veel wat zij storend vinden?
    Maar zo te zien heb je je wel weer prima vermaakt en beleef je weer genoeg.
    Wij hebben het feest weer achter de rug hoewel we er weinig aan meegedaan hebben want Jan werd, uitgerekend vrijdag, aan de meniscus geopereerd.

Hou je taai en tot het volgende verslag

Groetjes, Carin, Jan en de rest