Oerang oetangs, grotten en Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Dirk-Jan Pruntel - WaarBenJij.nu Oerang oetangs, grotten en Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Dirk-Jan Pruntel - WaarBenJij.nu

Oerang oetangs, grotten en Singapore

Door: Dirk Jan

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

12 November 2009 | Singapore, Singapore

Beste lezer(es),

Om jullie niet altijd van die lang(dradig)e verhalen voor te schoten zal ik het nu kort houden. Mede omdat we morgen vertrekken per boot naar Sumatra en ik niet weet hoe het daar gesteld is met de internetverbindingen. Goed nieuws is wel dat we dan weer 'normaal' te breiken zijn op ons nummer: +6285857050944

Anderhalve week geleden zijn we weer eens per bus (6 uur) vertrokken van Kota Kinabalu naar Sandakan. Hier kwamen we rond het middaguur aan en na ingecheckt te hebben was het tijd om te relaxen. We zouden de volgende dag naar Sepilok gaan (een rehabilitatiecentrum voor oerang oetangs) en daarna 'in to the jungle'. We moesten ons de hele dag dus vermaken met internet, pool, darts en tafeltennis. Er waren genoeg locals dus dat kwam wel goed. Ook maakten we deze dag weer eens kennis met een lokale drank, Arak, rijstwijn. En als je daar om 15:00 mee start (het werd ons aangeboden en als backpacker kan je gratis niet weigeren) komt het hard aan. Op tijd naar bed dus...

Na een ontbijt werden we gedropt bij Sepilok. Na de voeding van de Oerang oetangs was er niet veel meer te doen. De taxi kwam echter pas om 12:30, dus na twee keer dezelfde film over de oerang oetangs gezien te hebben en met al het personeel geouwehoerd te hebben konden we eindelijk terug. Het was leuk om de oerang oetangs te zien, maar meer speciaal was het niet. Mocht je ooit in deze regio reizen raad ik het je niet aan,zeker niet voor de entreegelden. Het enige goede aan dat is dat het voor een goed doel is...
Om 14:00 was de taxi gereed om ons diep in de jungle te droppen waar we per boot over de Kalimantan rivier naar ons verblijf werder getransporteerd. Hier hebben we 3 bootexcursies gemaakt en een jungletocht (800 meter).
Wat hebben we gezien? Oerang oetangs in het wild, veel gevogelte en insecten en een slang. Dit was zeker de moeite waard!! Een mooie ervaring.

Na 2 nachten was het avontuur alweer voorbij. Het jungleavontuur in Sandakan bedoel ik dan, want de nacht die voor ons lag was ook 'speciaal'. We moesten namelijk weer eens overnachten op het vliegveld (dit bespaard geld). Normaal geen probleem, maar in Sandakan sluit het vliegveld en men deed er nogal moeilijk over. Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen en nadat het vliegveld 'gesloten' was kwamen er enkele auto's (groot en klein) met een nog grotere muziekinstallatie in de achterbak. Dat speelt zich dus af als het vliegveld sluit, haha..

De volgende dag vlogen we van Sandakan naar Kota Kinabalu, van daar naar Miri en van daar naar Mulu.
Onze nieuwe bestemming, Gunung Mulu Nationaal Park.
Hier hebben we enkele grotten bekeken en een skywalk gemaakt.
De eerste dag zijn we in de morgen naar de Cave of the Winds geweest en de Clearwatercave. Deze caves zijn via het grootste/langste grottensysteem ter wereld met elkaar verbonden. Op het moment is er ongeveer 190km aan ondergrondste gangen bekend en er is nog meer wat nog niet 'explored' is.
's Middags zijn we naar de Langscave en de Deercave geweest. De Deercave is de grot met de grootste ingang ter wereld, iets van 140 bij 160 meter. Inpressive om te zien.
Om goed 5 uur zaten we klaar om het hoogtepunt te gaan zien. Meer dan 3 miljoen vleermuizen die de Deercave uitvliegen... Helaas voor ons zat het weer niet mee, het miezerde, wat de vleermuizen deed besluiten lekker binnen te blijven.

Na Gunung Mulu zijn we naar Singapore gevlogen, een wereldstad!! Schone straten, hoge gebouwen, kunst, een multicultuur, goede infrastructuur en opvallend stil. Qua stadsgeluiden dan... Je loopt in de stad, maar je hebt niet het gevoel dat je in een stad loopt. Ik denk dat ik het daarom ook, in vergelijking tot andere grote steden, een mooie stad vindt. Normaal heb ik het niet zo met grote steden, maar Singapore is anders...
Zeker de moeite waard om eens te bezoeken.

Morgen vertekken we dus naar Sumatra. Onze eerste stop is in Padang waar 1,5 maand geleden een zware aardbeving is geweest en een tsunami. We willen daar naar de Mentawai Islands en daarna richting Bukittinggi, Tobameer/tuktuk, Gunung Leuser en eindigen in Medan. Daarna Filepijnen. Maar ons reisschema daar moet nog gepland worden. Feit is wel dat we 21 december uitvliegen vanaf Manilla naar Taipei (Taiwan) waar we kerstmis zullen vieren. Het nieuwe jaar gaan we inluiden in Bangkok!!

Tot zover mijn update. Is toch nog een lang verhaal geworden, sorry!!

De groeten voor nu en hopelijk tot in Sumatra!!

Dirk

• 13 November 2009 - 11:14

Matthijs:

Dirk. Jungle, slangen en apen klinkt heel wat beter dan kou, regen en koeien! Veel plezier nog en aan je agenda te zien ga je vast weer heel wat beleven:)

Groeten Matthijs

• 16 November 2009 - 22:59

Thijs:

Dirk, je bent en blijft gewoon lekker!

• 18 November 2009 - 04:54

Suzan:

Hey Dirk!

Goed te lezen dat je je vermaakt daar! Mocht je nog zin hebben langs Aruba te komen, dan ben je welkom;)

Liefs suus

• 23 November 2009 - 19:06

Carin:

Heej Dirk,

Jij reist nog sneller dan dat ik je berichten lees. Ik kan het soms ff niet meer bijhouden. Maar ik keek nog even naar je vorige bericht en viel bijna van m'n stoel van verbazing. Jij lust inmiddels garnalen, visjes enz. en appelmoes van HAK???
    Je bent gestegen in mijn achting! Echt waar!:-)'k ben trots op je!

Kerel, geniet maarr.....
    met mate!

Liefs, Carin, Jan en de rest

• 25 November 2009 - 18:15

Jannet:

Hoi Dirk-Jan

Mooi verslag,je zou bijna een aap worden.
    geniet van al het moois.
    knuffel van ons allemaal.