Maleisie en het hoogste punt in mijn leven... - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Dirk-Jan Pruntel - WaarBenJij.nu Maleisie en het hoogste punt in mijn leven... - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Dirk-Jan Pruntel - WaarBenJij.nu

Maleisie en het hoogste punt in mijn leven...

Door: Dirk Jan

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

31 Oktober 2009 | Maleisië, Kota Kinabalu

Op 20 oktober hebben we Indonesie verlaten en een nieuwe stempel in ons paspoort laten zetten, Maleisie! De eerste nacht op het vliegveld gebleven om vroeg in de ochten per taxi naar Inanam te gaan, het busstation. Van daar zijn we per bus (10 uur) naar Semporna gereden.

Semporna is een plaats aan de oostkust van Borneo wat rijk is aan mooie duikgebieden. Zo hadden wij een duik geboekt op Sipadan, een van de beste plaatsen in Borneo om te duiken. Althans, we dachten dat we daar hadden geboekt. Het bleek echter dat er, ten noorden van Semporna, een ander eiland was genaamd Sibuan. Wout had al een vermoeden dat er iets niet goed was gegaan en een dag voordat we zouden duiken bleek dan ook dat hij de verkeerde duik had geboekt. Wij in alle haast naar het bedrijf om te zien of er een of ander te regelen was. Na een en ander uitgezocht te hebben kon hij nog wel iets voor ons regelen... We waren dan wel voor 1 dag Amerikanen, omdat het anders met de douane of iets dergelijks niet geregeld kon worden. Nou ja, voor 1 dag kan dat geen kwaad!!
De volgende dag kregen we alle moeite die we gedaan hadden om het om te zetten dubbel en dwars terug! Nog nooit hebben we zo veel vissen, haaien, schildpadden e.d. gezien in een duik. We hebben die dag drie duiken gemaakt en tussen de 30 en 40 haaien gezien, een schol of Jackfish (honderden...) en ik weet niet hoeveel schildpadden. Je kunt de duik(en) het beste beschrijven zoals Wout deed: "Het is als zwemmen in een aqaurium". En dan drukt hij zich nog voorzichtig uit... Voor hen die ooit al eens gedoken hebben kunnen zich misschien een voorstelling maken. Voor hen die nog nooit gedoken hebben: we hebben foto's!!! Er waren 3 Spaanse artsen die met ons de duiken hebben gemaakt en we hebben van hen de foto's gekopieerd!! Als je de foto's ziet zul je begrijpen wat ik bedoel...

Veel tijd om na te genieten van al dit moois hadden we niet want de bus terug naar Kota Kinabalu stond klaar. En na weer 10 uur in de bus gezeten te hebben waren we terug in KK. Direct doorgereze naar de haven waar we per ferry naar Brunei zijn gegaan. Brunei is een klein staatje dat bestaat ui twee gedeelten en grenst aan Maleisie (Borneo). De eeste dag hebben we per watertaxi Kampong Ayer bekeken, een dorp op het water. Verder hadden we mooie uitzichten op de stad met het paleis van de sultan en moskees.
De tweede dag hebben we deze moskees bekeken per voet en 's morgens eerst een boottocht gemaakt naar het andere deel van Brunei. Je vaart min of meer door een doolhof van waterwegen en je vraagt je soms af hoe zij de weg kunnen vinden. Het was tijd om te vertrekken. De laatste ferry richting Labuan (een eiland tussen Brunei en Maleisie) ging om 16.30 dus enige haast was geboden. Niet genoeg bleek later. Om 16.45 kwamen we bij de haven aan en de ferry was al ruim vertrokken. Een nacht op de haven was het enige dat restte. We wilden echter de wedstrijd Liverpool - Manchester United zien alleen het probleem was dat het dichtstbijzijnde dorpje ongeveer 3km verderop was. We hadden toch alle tijd dus wij naar dat dorpje gelopen. Daar aangekomen stond er een auto vol met Liverpool spullen, sjaaltjes, stickers, kussen e.d. Die zou vast en zeker de wedstrijd ergens gaan kijken en hij kon ons vast vertellen waar dat was...
Na een kor gesprek met de eigenaar en zijn vrienden bleek dat zij de wedstrijd thuis gingen kijken en ze wilden ons wel meenemen daar naartoe om ons na de wedstrijd weer terug te brengen. Dat leek ons wel een goed idee! Met 6 man in de auto naar hun dorp. Ook dit dorp bleek deels op het water gebouwd te zijn, maar als je binnen in een huis bent heb je geen idee dat je op het water zit. Ze vroegen ons even te wachten, omdat ze eerst moesten overleggen, denk ik. Uiteindelijk was alles goed en aangekomen bij hun huis waren er wat jongens aan het darten en werden wij uitgenodigd om wat te eten en te drinken. De hele tafel stond vol... Na wat gegeten en wat darts gespeeld te hebben was het tijd voor de wedstrijd. Met ongeveer 15 (tussen 19-35 jaar) man de wedstrijd bekeken. Een mooie ervaring.
Na de wedstrijd was het tijd om te gaan, maar toen zij vernamen dat we geen slaapplek hadden werd ons een slaapplek aangeboden. Die hebben we maar aangenomen en na een goede nachtrust en een ontbijt werden we weer naar de ferry gebracht.

We waren weer in Maleisie. In KK hebben we een hostel gevonden en het was tijd om ons klaar te maken. Er stond namelijk een beklimming op het programma, Mt. Kinabalu!!
De eerste dag werden we opgepikt van ons hostel en getransporteerd naar het hoofdkwartier op 1500 meter. Daar verbleven we de eerste dag. Heerlijk relaxed, wat gelezen en goed uitgerust. De volgende dag zijn we na het ontbijt vertrokken met onze gids naar het startpunt per auto (1900 meter). Om 9.00 uur begonnen we de klim (6km) naar Laban rata op 3300 meter. Na vele kote pauzes en liters water kwamen we rond 12.30 op bestemming aan. Hier zouden we de rest van de dag verblijven. Omdat er vrijwel niets te doen was hebben we vooral op ons bed gelegen... We konden de rust wel gebruiken. 's Nachts om 1.30 ging de wekker namelijk om na een ontbijt rond 3.00 uur te vertrekken voor de laatste 2,7km tot een hoogte van 4095!! Het hoogste punt in mijn leven! Om goed 5.30 aangekomen en gewacht op de zonsopgang. Deze was, zoals verwacht, prachtig! De vergezichten waren nog beter! Na de nodige foto's geschoten te hebben werd het tijd om af te dalen.

Na een snelle afdaling en een lunch tot besluit stond ons transport naar KK weer klaar. In KK aangekomen bleek dat we 'iets verkeerds' hedden gegeten, omdat we beiden moesten overgeven en we meer dan normaal de weg naar het toilet moesten afleggen...
Nu, een dag later, voelen we ons weer redelijk normaal. We hebben 1,5 dag om uit te zieken en vertrekken maandag richting Sandakan (Sepilok) waar we een jungletocht gaan maken en varen op een rivier waar we mogelijk oerang oetangs gaan zien. Daarna vertrekken we naar Mulu. Een nationaal park ten zuiden van Brunei in Maleisie. Na Mulu zullen we voor enkele dagen naar Singapore gaan.

Ik zal proberen vandaag/morgen foto's te plaatsen...

www.dirkjanpruntel.mijnalbums.nl

Groeten,

Dirk

• 31 Oktober 2009 - 13:38

Marjolein:

Dirkje, weer bijzonder leuk te lezen wat je allemaal meemaakt, echt super tof. Lekker genieten! Liefs

• 01 November 2009 - 11:09

Dirk Jan:

UPDATE!!!

3 nieuwe albums online op mijn fotosite:

www.dirkjanpruntel.mijnalbums.nl

• 01 November 2009 - 14:23

Rudi (Borrel):

Dirk! Geweldig, wat een verhalen!

• 01 November 2009 - 15:02

Matthia:

Wow, wat een enorme belevenissen zeg! Ben ontzettend benieuwd naar de foto's van die zonsopgang :)! Genietze, X Matthia

• 01 November 2009 - 22:49

Carin:

Ik hoorde net van je moeder dat er weer nieuwe foto's op stonden dus die heb ik nu eerst bekeken. Ik weet niet wat ik moet zeggen, zo mooi! Jullie zelf lijken af en toe meer op bosjesmannen maar dat mag de pret niet drukken. Trouwens ik zag die visjes op de grill en vroeg me af of je ondertussen echt alles eet of dat je nog steeds de (fijn)proever van vroeger bent, ha ha!

Liefs uit Maarkel,

Carin, Jan en de rest

• 02 November 2009 - 15:12

Dirk Jan:

Carin,

Ik eet ondertussen ook Hak appelmoes ;)
    haha, nee heb hier al garnalen van de grill gehad, makreel, baramunda en andere lekkere dingen waar ik de naam niet van weet!!

Maar appelmoes van Koeleman is still the best! haha

• 03 November 2009 - 08:09

Nick:

Dirk!
    Geweldig, de foto's van jullie duik! Viel spass in de jungle..